Met legacy kennis, de ICT problemen bij banken oplossen

foto-bij-blog-ict-banken

Prachtig artikel in de Correspondent. Guus Ritzen geeft een scherpe analyse van de problemen met de informatiesystemen bij banken. De legacy problematiek bij uitstek:

1. Door jarenlang onderhoud, koppelingen en systeemintegratie is de complexiteit enorm toegenomen en is het overzicht verdwenen.

2. Documentatie is niet (meer) op orde; zowel technisch als functioneel.

3. De kennis verdwijnt snel: de ontwikkelaars van het eerste uur zijn al met pensioen, hun opvolgers gaan de komende jaren.

4. De legacy systemen worden nu intensiever en anders gebruikt dan waarvoor ze ontworpen zijn.

Herkenbaar voor heel veel ICT professionals. Niet alleen bij de banken.

Bijzonder dat we dit verhaal al jaren kennen. Maar nog steeds krijgt het probleem onvoldoende aandacht. Dat is begrijpelijk, maar kortzichtig. Begrijpelijk, omdat aandacht geven aan nieuw ontwikkelingen snel zichtbare resultaten oplevert. Maar kortzichtig, omdat juist aandacht geven aan legacy systemen op termijn aanzienlijk meer zichtbare resultaten oplevert.

Het bewijs is geleverd. Ritzen: “een van de weinige banken wereldwijd die voor een radicale oplossing heeft gekozen, is de Commonwealth Bank of Australia (CBA). Van 2008 tot 2013 hebben zij beetje bij beetje hun oude systemen gemigreerd naar een ‘nieuwe kern’”. Het overzetten kostte €650.000.000. “Maar dat was het waard”, tekent Ritzen op uit de mond van de woordvoerder van CBA.

Precies de oplossingsrichting van Legacys: legacy systemen zijn robuuste systemen die, mits goed beheerd nog zeker een aantal jaar hun dienst kunnen bewijzen. Alleen vanuit deze gecontroleerde en beheerde situatie, met de betrokkenheid van de echte legacy specialisten, is een organische transformatie verantwoord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *